Docklevellers zijn essentieel voor bedrijven die regelmatig goederen laden en lossen. Ze zorgen voor een veilige en soepele overgang tussen magazijn en vrachtwagen, waardoor het laad- en losproces vlotter verloopt.
Onze docklevellers zijn van hoogwaardige kwaliteit en ontworpen om lang mee te gaan. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende maten en gewichtscapaciteiten, waardoor ze geschikt zijn voor een breed scala aan toepassingen. Of u nu werkt met lichte bestelwagens of zware vrachtwagens, wij hebben de juiste dockleveller voor u.
Onze docklevellers zijn voorzien van verschillende veiligheidsvoorzieningen, waaronder een antislip-oppervlak, een automatische afrolbeveiliging en een zijdelingse stabilisatie. Deze functies helpen ongelukken en schade te voorkomen, waardoor uw werknemers veilig kunnen werken en uw goederen veilig kunnen worden geladen en gelost.
Kortom, de Matex Dockleveller is een must voor uw logistieke omgeving!
Scharnierend of telescopisch
De lip van een dockleveller vormt de overgang tussen de laadhuisvloer en de vrachtwagenvloer. Er zijn twee type lip-systemen voor docklevellers: scharnierend (uitklappend) en telescopisch (uitschuivend). Deze twee type lippen kunnen in diverse varianten worden geleverd om zo bijvoorbeeld ook te kunnen lossen in lagere of smallere auto's
Scharnierende (uitklappend) en telescopische (uitschuivend) lippen werken als volgt.
Een dockleveller met scharnierende lip is doorgaans de voordeligste keuze.
Een dockleveller met telescopische lip kan langer uitgevoerd worden. Zo kunnen er grote afstanden tot de vrachtwagen en de laadhuisvloer overbrugt worden en een langere helling met kortere hellingshoek gerealiseerd worden. Ook heeft een telescopische lip in tegenstelling tot een scharnierende lip geen vaste lengte. Dat kan erg praktisch zijn wanneer de vrachtwagen tot achterin volgeladen is.
Opties voor de lip:
Lip-diktes:
De standaard dikte van de lip is 13-15 mm. Optioneel kan er voor een dikkere lip van 15-17 mm gekozen worden.
Matex Docklevellers zijn leverbaar in standaardmaten en op aanvraag in afwijkende formaten. De volgende standaardmaten zijn beschikbaar:
De standaard Nominale Lengte (NL) opties van de dockleveller zijn:
| De standaard Nominale Breedte (NW) opties van de dockleveller zijn:
|
De overige afmetingen van de Matex dockleveller zijn afhankelijk van de gekozen lengte en lengte van de lip en zijn als volgt:
Laadplateau | LL = 400 mm | LL = 500 mm | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NL | LH | A | B | A | B | ||||
1.750 mm | 700 mm | 250 mm | 325 mm | 185 mm | 345 mm | ||||
2.000 mm | 600 mm | 290 mm | 270 mm | - | - | ||||
2.000 mm | 700 mm | 290 mm | 350 mm | 190 mm | 340 mm | ||||
2.500 mm | 600 mm | 360 mm | 260 mm | - | - | ||||
2.500 mm | 700 mm | 380 mm | 315 mm | 260 mm | 326 mm | ||||
3.000 mm | 600 mm | 305 mm | 255 mm | - | - | ||||
3.000 mm | 700 mm | 450 mm | 305 mm | 305 mm | 317 | ||||
3.500 mm | 800 mm | 380 mm | 325 mm | 310 mm | 310 | ||||
4.000 mm | 900 mm | 570 mm | 300 mm | 460 mm | 300 | ||||
4.500 mm | 900 mm | 530 mm | 430 mm | NW = voor alle afmetingen in 1.750 mm, 2.000 mm, 2.200 mm of 2.250 mm |
Onze verkoopafdeling kan u in het offertetraject voorzien van duidelijke, gedetailleerde tekeningen met de exacte maatvoering van de gekozen dockleveller en het toegepaste inbouwframe. BIM modellen van de constructie zijn ook op aanvraag beschikbaar.
Een dockleveller bestaat uit een frame dat wordt geplaatst op de betonconstructie van de vloer. De bewegende delen van de dockleveller worden in het frame geplaatst.
Bij een Matex Dockleveller kunnen de volgende frametypes worden toegepast:
Voor advies over het best passende frametype voor uw situatie kunt u contact opnemen met onze verkoopafdeling. De verkoopafdeling kan u ook voorzien van gedetailleerde inbouwtekeningen van de diverse frames.
Matex Docklevellers zijn beschikbaar in twee standaard belastingsuitvoeringen:
Uitvoeringen met andere belastingen (80 kN, 150kN) zijn mogelijk op aanvraag.
Matex docklevellers voldoen aan alle eisen uit de Europese standaard voor docklevellers NEN-EN 1398 Laadbruggen - Veiligheidseisen. De bovengenoemde belastingcapaciteiten zijn bepaald volgens de EN 1398 standaard heftruck wielcontactoppervlak van 100x150mm.
De dockleveller wordt bewogen door een hydraulische aandrijving met een vermogen van 750 Watt. Standaard wordt de leveller bewogen door twee cilinders om er voor te zogen dat de leveller stabiel blijft tijdens het laden van de vrachtwagen.
Bij een dockleveller met een scharnierende lip wordt de lip bediend door een eigen hydraulische Cilinder.
Alle Matex Docklevellers worden uitgevoerd met een "Toe-Guard." Deze uitschuifbare plaat aan de zijkanten van de leveller zorgen er voor dat er geen lichaamsdelen onder de leveller kunnen komen.
Een Matex Dockleveller kan uitgevoerd worden met een eigen besturing of met een gecombineerde besturing met de bijbehorende overheaddeur. Zowel de geïntegreerde als de eigen besturing kan worden voorzien met een interlock met een overheaddeur. De geïntegreerde besturing is veelzijdig en kan worden gebruikt voor het aansturen van diverse extra systemen, waaronder een voertuig detectie systeem, een stoplicht en dock-verlichting.
Bij een laaddock en dockleveller zijn veel mogelijkheden om extra isolatie te creëren.
De Matex Dockleveller is standaard verkrijgbaar in de kleuren RAL 5010, RAL 7016 en RAL 9005. Standaard wordt een slijtvaste twee componentencoating met corrosiebeschermingsklasse C2-M toegepast.
Naast de standaardkleuren is de Dockleveller beschickbaar in elke RAL kleur.
Ook is een extra corrosiebeschermende coating met corrosiebeschermingsklasse C3-H mogelijk.
Voor aanvullende corrosiebescherming kan de dockleveller uitgevoerd worden met gegalvaniseerde stalen onderdelen.
Anders gezegd: projecten waar onze klanten blij mee zijn. Het lijkt een open deur, maar dat is wel waar we ons van advies tot en met levering en service hard voor maken!